Buddy Holly – Ziua când muzica a murit

10buddy-hollyWell, that’ll be the day, when you say goodbye
Yes, that’ll be the day, when you make me cry
You say you’re gonna leave, you know it’s a lie
‘Cause that’ll be the day when I die


 

locatia mortii

3 Februarie 1959 a fost o zi friguroasă de iarnă cu temperaturi mult sub zero grade. În această zi, trei cântăreți de rock and roll americani, Buddy Holly, Ritchie Valens și JP Richardson, au murit într-un accident aviatic lângă Clear Lake, Iowa, împreună cu pilotul Roger Peterson. Această zi a fost ulterior denumită „The Day the Music Died” de către Don McLean, în cântecul său „American Pie”.

 Jiles Perry Richardson, Jr. ("The Big Bopper"), Richard Steven Valenzuela (Ritchie Valens) și Charles Hardin Holley (Buddy Holly)

Jiles Perry Richardson, Jr. („The Big Bopper”), Richard Steven Valenzuela (Ritchie Valens) și Charles Hardin Holley (Buddy Holly)

Muzicienii se aflau în turneul „Winter Dance Party” și aveau concerte în fiecare seară. Drumul dintre orașe era parcurs cu un autobuz școlar în care condițiile de transport erau atât de proaste, încât bateristul trupei, Carl Bunch a fost nevoit să se interneze în spital din pricina degerăturilor. Noaptea, artiștii dormeau pe unde apucau, unii pe scaunele inconfortabile, alții pe rafturile pentru bagaje care de cele mai multe ori se rupeau. Șoselele înzăpezite erau atât de anevoioase încât, de multe ori, ajunși la destinație băieții coborau din autobuz și urcau direct pe scenă după zeci de ore de drum.

Pe 2 februarie 1959, în jurul orei 18:00, Buddy Holly împreună cu colegii săi servea masa într-un restaurant din apropierea arenei Surf Ballroom din localitatea Clear Lake, Iowa, locul unde aveau să cânte în acea seară. După masă, Buddy, aflând că autobuzul de turneu avea din nou defecțiuni, i-a cerut managerului Surf Ballroom să-i aranjeze o cursă charter pentru a ajunge mai repede la Moorhead, Minnesota, destinația următorului concert. Distanța de 800 de kilometri pe șosea era prea mult.

Managerul a sunat firma de aviație Dwyer Flying Service din Mason City astfel că formației i s-a pus la dispoziție un avion Beech Bonanza, Model 35 de patru locuri. Avionul ce avea să-i ducă spre moarte.

Buddy Holly – o forță creativă ce a configurat muzica rock ‘n’ roll

Tânărul Buddy

Tânărul Buddy

Pe numele său real, Charles Hardin Holley s-a născut pe 7 septembrie 1936 în orașul Lubbock din statul american Texas. Porecla „Buddy” a căpătat-o de la  mama sa (Ella Pauline Drake), care considera că „Charles Hardin e un nume prea lung pentru un băiețel atât de mic”.  Buddy Holly a cântat în public pentru prima dată în perioada în care era elev la școala J.T. Hutchinson din orașul natal. În copilărie studiase vioara și pianul, însă primele acorduri la chitară le-a învățat de la fratele său Travis. Un moment important pentru artist l-a reprezentat concertul din anul 1955 susținut de Elvis Presley în Lubbok.

În 1955 participă la un spectacol în Nashville alături de Bill Haley și The Comets și este remarcat de Eddie Crandall, un căutător de talente, care îi obține lui Holly un contract (ianuarie 1956) cu casa de discuri Decca Records. Artistul își formează propria formație, The Crickets, din care făceau parte Buddy Holly (voce și chitară), Niki Sullivan (chitară), Joe B. Mauldin (bass) și Jerry Allison (tobe). Pe parcursul anului 1956 înregistrează mai multe piese pentru Decca Records, însă nici una nu obține succesul așteptat și în ianuarie 1957 casa de discuri decide încetarea colaborării. Semnează contracte cu Brunswick Records și Coral Records, ambele fiind studiouri de înregistrări auxiliare ale Decca Records, iar în toamna anului 1957 piesa „That’ll be the day” ajunge pe prima poziție în topurile americane și britanice. Au urmat, până în februarie 1959, o serie de hituri muzicale, unele cu notabile inovații în materie de tehnică vocala și de utilizare a unor instrumente specifice muzicii clasice în orchestrarea unor piese pop-rock, cum sunt: „True love ways”, „Not fade away”, „Rave on”, „Peggy Sue”, „Peggy Sue got married”, „Raining in my heart”, „Maby baby”, „You’re the one” sau „Crying, waiting, hoping”.

Buddy Holly și The Crickets

Buddy Holly și The Crickets

În 1958 a urmat turneul din Marea Britanie, turneu cu o influență majoră asupra cântăreților britanici, în discografia cărora se vor regăsi elemente de stil și prelucrări ale pieselor lansate de Buddy Holly și The Crickets. În același an cântărețul se căsătorește cu Maria Elena Santiago, jurnalist muzical din New York, care-l va inspira în scrierea piesei „True love ways”.

In scurta sa carieră, Buddy Holly a fost un adevărat pionier al muzicii rock ‘n’ roll după care s-au inspirat artiști ca Bob Dylan, Beatles sau Rolling Stones. Printre altele a creat tiparul pentru formula tipică de formație rock: două chitări, bass și tobe. Criticul Bruce Eder l-a supranumit „cea mai influentă forță creativă a rock ‘n’ roll-ului în perioada sa de început”.

Ultimul spectacol al vieții

buddy-holly-winter-dance-party-posterTurneul Winter Dance Party avea să se întindă de-a lungul a trei săptămâni și a debutat pe 23 ianuarie 1959 în Milwaukee. Printre starurile ce-și găseau locul pe afiș se aflau Frankie Sardo,  Dion & The Belmonts, Bobby Vee & The Shadows, Jimmy Clanton, Fabian & Frankie Avalon, Richie Valens, J.P. Richardson, „The Big Bopper”, Buddy Holly și The Crickets într-o formulă revizuită. Spectacolele se desfășurau în fiecare seară fără nicio zi de pauză.

Pe 2 februarie 1959 caravana a ajuns în Clear Lake, Iowa. Spectacolul de la Surf Ballroom a debutat cu Frankie Sardo, urmat de Big Bopper și Richie Valens. După o scurtă pauză, pe scenă au urcat Dion & The Belmonts, iar în final, la ora 22:40 i-a venit rândul lui Buddy Holly. Recitalul său a început premonitiv cu melodia „Gotta Travel On” și s-a încheiat cu „Brown Eyed Handsome Man”. Buddy a fost rechemat în final pentru bis, astfel că la ora 23: 30, artistul avea să ofere publicului ultimul său cântec: „La Bamba”.

La miezul nopții, Buddy Holly împreună cu basistul Waylon Jennings și chitaristul Tommy Allsup sunt gata să plece spre aeroportul din Mason City pentru a zbura spre Fargo, cel mai apropiat aeroport de orașul Moorhead. În ultimă instanță, Buddy îl trimite pe Allsup înapoi în clădire pentru a mai verifica dacă totul e ok. In camera verde din culise acesta se întâlnește cu Richie Valens care semna autografe. Richie, care ura ca toți ceilalți din grup autobuzul i-a propus lui Tommy să-i ofere locul din avion. Chitaristul a scos o monedă de 50 de cenți și a decis să tragă la sorți cine va merge cu avionul. Tommy Allsup a pierdut. Waylon Jennings de asemenea a renunțat la locul său din avion în favoarea lui J.P. Richardson, „The Big Bopper” care era răcit.

Buddy cu Waylon Jennings și Tommy Allsup - noii Crickets

Buddy Holly cu Waylon Jennings și Tommy Allsup – noii Crickets

Când Buddy a aflat că Waylon a renunțat la avion i-a reproșat: „Sper să îngheți cu tot cu autobuz!”, la care Waylon i-ar fi răspuns: „Și eu sper să vă prăbușiți cu avionul ăla!” Acest schimb de replici, deși a fost rostit în glumă îl vor bântui pe Jennings mulți ani înainte.

Noaptea fatală – oră cu oră, pas cu pas

12:10 A.M. Prin viscol și fulgi răzleți de zăpadă Buddy Holly, J.P. Richardson și Richie Valens sunt conduși de managerul Surf Ballroom, Carroll Anderson spre aeroportul municipal din Mason City.

the plane12:40 A.M. Artiștii ajung la aeroport și-și achită biletele de drum: 36 $ de căciulă. Cei trei schimbă câteva cuvinte cu tânărul pilot Roger Peterson și proprietarul avionului, Jerry Dwyer, prezent la fața locului, după care se îmbarcă la bordul avionului Beech Bonanza construit în 1947. Vremea de zbor este nefavorabilă, însă pasagerii par să treacă cu vederea acest amănunt. Holly alege locul din față lângă pilot, Valens și J.P. se așează în spate.

12:55 A.M. Avionul staționează câteva minute bune pe pista de decolare după care decolează. Când ajunge la altitudinea de 240 de metri, Peterson execută o manevră de întoarcere de 180 de grade direcționând aparatul de zbor spre nord. De la nivelul solului, Dwyer observă luminița de pe coada avionului într-o ușoară cădere, însă consideră că e o iluzie optică.

1:00 A.M. La 8 kilometri nord-vest de aeroport, avionul se prăbușește în lanul înghețat de fasole al fermierului Albert Juhl. Din cauza traumelor multiple, Buddy Holly (22 ani), Richie Valens (17 ani), J.P. Richardson, „The Big Bopper” (28 ani) și pilotul Roger Peterson (21 ani) mor pe loc.

buddy_holly_crash_scene3

5:16 A.M. Turnul de control anunță dispariția avionului. Jerry Dwye alertează autoritățile din Minneapolis după numeroase încercări fără succes de a-l contacta pe Peterson prin radio. Alarma vine după ce proprietarul Dwyer Flying Service nu a primit nicio confirmare cum că avionul Bonanza ar fi fost interceptat de vreun radar pe ruta de zbor.

6:41 A.M. American Air Force Search and Rescue Coordination Center intră în alertă.

9:35 A.M. Jerry Dwye pornește cu avionul personal pe ruta pe care trebuia să o urmeze Peterson și localizează aparatul de zbor prăbușit pe câmpul înghețat. Contactează turnul de control și survolează zona până la apariția poliției și a ambulanței.

BREAKING NEWS – LA RADIO SE ANUNȚĂ MOARTEA LUI HOLLY, VALENS și J.P.

Ancheta

Primul ajuns la locul dezastrului este șeriful Jerry Allen. Descoperă epava avionului proptită într-un gard de sârmă și trei cadavre întinse în afara navei.  Pilotul fără viață a rămas strâns între fiarele contorsionate.

In buzunarele pantalonilor lui Big Bopper anchetatorii au găsit o pereche de zaruri, inelul de logodnă, o pană de chitară și $202.53 cash. In servieta artistului era o jumătate de sticlă de whisky, câteva aspirine, un pieptene, o oglindă, câteva corzi de chitară și hârtii scrise cu versuri de melodii.

Valens

Veștile circulă repede, astfel că la locul accidentului, pe lângă membrii comisiei de anchetă își fac apariția diferite persoane, unii reporteri, alții doar curioși. Carroll Anderson, cel ce îi condusese cu mașina pe artiști la aeroport cu câteva ore în urmă și martor la decolare, face identificarea oficială a cadavrelor. Doctorul Ralph Smiley, după ce examinează locația își dă acordul ca rămășițelor celor trei muzicieni să fie transportate la o casă funerară din Clear Lake. Conform procedurilor federale, corpul lui Peterson este dus pentru autopsie la Mercy Hospital din Mason City.

Din investigațiile ulterioare s-a constatat că în momentul impactului cu solul acul accelerației era blocat la viteza de 240 km /h.  Avionul s-a răsturnat și a mai alunecat alți 170 m pe gheață înainte de a se opri într-un gard de sârmă de la marginea proprietății lui Juhl. Trupurile lui Holly și Valens se aflau lângă avion, Richardson fusese aruncat peste gard în lanul de porumb învecinat, iar Peterson rămăsese în interior.

Anchetatorii au concluzionat că prăbușirea a fost cauzată de o combinație între o eroare de pilotaj și vremea nefavorabilă. Peterson nu era calificat încă să piloteze în condiții meteo în care avionul se pilotează doar pe baza instrumentelor și fără informații vizuale. Raportul final al Civil Aeronautics Board a arătat că Peterson făcuse cursurile de pilotaj cu instrumente pe avioane echipate cu giroorizont cu orizont artificial, diferit total de giroorizontul de pe avionul Bonanza. Cele două tipuri de instrument indică poziția avionului în zbor într-o manieră total opusă; comisia de anchetă a considerat că aceasta l-ar fi putut face pe Peterson să creadă că urcă atunci când el de fapt cobora. S-a descoperit și că Peterson nu a fost avertizat corespunzător privind condițiile meteo de pe traseu, informații care, date fiind limitările cunoscute și de el, ar fi putut să-l determine să amâne zborul.

Funeraliile

Înmormântarea lui Buddy Holly s-a desfășurat sâmbătă, 7 februarie 1959 începând cu orele 14:00 la Tabernacle Baptist Church din Lubbock, Texas și a fost oficiată de reverendul Ben D. Johnson, cel care îl cununase cu doar șase luni în urmă. Printre miile de persoane îndoliate prezente, la căpătâi i-au stat Jerry Allison, Joe B. Mauldin, Niki Sullivan, Bob Montgomery, Sonny Curtis, Phil Everly, ș.a. După serviciul religios, Buddy a fost înmormântat în Cimitirul din Lubbock, orașul său natal. Soția Maria Elena Santiago, însărcinată în luna a doua, dărâmată de durere nu a participat la eveniment și nici nu a vizitat mormântul vreodată. La scurt timp a pierdut și copilul.

Buddy Holly grave

The Big Bopper a fost înmormântat în Forest Lawn Cemetery din Beaumont, vineri, 6 februarie 1959. Din Germania, Elvis Presley, care își satisfăcea serviciul militar i-a trimis o coroană din trandafiri galbeni sub formă de chitară. Ritchie Valens a fost înmormântat  pe 7 februarie în Mission Cemetery din San Fernando, California.

In memoriam

În 1988, Ken Paquette, un admirator din Wisconsin al muzicii anilor 1950, a construit un monument din inox ce reprezintă o chitară de oțel și trei discuri, fiecare disc cu numele câte unuia dintre cei trei cântăreți. Monumentul se află pe terenul agricol unde cei trei muzicieni și-au pierdut viața.

holl30

În zona de acces spre locul prăbușirii se află un semn în formă de ochelari.

GlassesSign
Paquette a mai creat un monument similar din oțel în memoria cântăreților, aflat lângă Riverside Ballroom din Green Bay, Wisconsin, unde cântaseră Holly, Richardson și Valens în noaptea de 1 februarie 1959. Acest al doilea monument a fost dezvelit în ziua de 17 iulie 2003.

trio_statue green bay

BUDDY HOLLY – nume naștere: Charles Hardin Holley
DATA ŞI LOCUL NAŞTERII: 7 septembrie 1936, Lubbock, Texas
DATA ŞI LOCUL MORȚII: 3 februarie 1959 / 22 de ani, Grant Township, Iowa (certificat de deces)
CAUZA DECESULUI: accident de avion
A FOST: cantautor, muzician, producător

 

surse: buddyhollylives.info, desmoinesregister.com, wikipedia.

 

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s