Teo Peter, un zbor de artist frânt intr-o tragedie rutieră

teo-peter

locatia mortiiUltimul spectacol și ultimele aplauze

…”S-a stins o stea. A plecat dintre noi un om care avea tăria să mute munții din loc atunci când își propunea. Un om care iubea viața, transmitea veselie celor care îi stateau prin preajmă și era permanent înconjurat de prieteni”. Așa l-au descris în câteva rânduri pe Teo Peter – fondatorul și basistul trupei „Compact” – cei care au avut privilegiul și bucuria să facă parte din viața lui. Atât cât a fost să fie… Pâna când un accident de circulație i-a pus capăt vieții în dimineața zilei de 4 decembrie 2004.

Nu a plătit nimeni pentru moartea lui Teo Peter… Pușcasul marin, autorul și vinovatul pentru accident, e liber ca pasărea cerului și trăiește bine mersi în Statele Unite ale Americii, continuându-și nestingherit cariera. În schimb, muzica românească a rămas mai săracă, iar oamenii au pierdut un muzician, un om și un prieten. A glumit și a râs până în ultimele momente ale vieții. Era un optimist incurabil.

În seara fatidică a ciocnit un pahar de vin cu prietenii săi pentru a sărbători reușita ultimului festival al cărui organizator fusese. Nu bănuia că aveau să fie ultimele aplauze… Că scena vieții avea să-și lase mult prea devreme cortina și că pe Bulevardul Dacia moartea îi va da întâlnire…

ULTIMELE 24 DE ORE DIN VIAȚA LUI TEO PETER

„Luna decembrie este cea în care se acumulează toate nostalgiile pe care le-ai avut într-un an. Stai așa la căldurică și te gândesti ce ai făcut bine, ce ai făcut rău… Cred că este luna în care tragi linie și pui în balanță ce ai facut și ce vrei să faci”. Un paragraf din ultimul  interviu pe care Teo l-a dat pentru un post de radio, cu câteva ore înainte de tragicul accident.

3 decembrie 2004 – ziua dinaintea tragediei.
Multă activitate pentru Teo Peter, ocupat cu organizarea Festivalului „Rock in my heart„, al cărui coproducător este. Prietenii povestesc despre faptul că Teo era extrem de încântat că reușise să-l aducă pe Carl Palmer – unul dintre cei mai cunoscuți bateriști ai muzicii rock – în România. În acea zi, una foarte importantă pentru el, dar extrem de agitată și emoționantă, Teo este foarte prins cu organizarea spectacolului, cu artiștii străini invitați. Râde, glumește, dar în același timp, ca un adevărat profesionist, are grijă ca totul să meargă bine și să-și mulțumească invitații.

Rock in my heart Festival - Bucuresti, decembrie 2004

Rock in my heart Festival – Bucuresti, decembrie 2004

Teo Peter Jr., Marius Iepan, văr și prieten cu Teo Peter, și cantautorul Berti Barbera, un bun prieten al artistului, au fost cei care au stat alături de Teo în ziua dinaintea accidentului. Ca de obicei, au râs, au glumit si l-au ajutat cu festivalul. Nimic nu prevestea tragedia…

Ora 9:30, Marius Iepan, văr și prieten cu Teo Peter: „În dimineața dinaintea tragediei, respectiv în ziua spectacolului al cărui organizator era Teo, am mers la el să ne bem cafeaua împreună. Stăteam foarte aproape unul de celălalt. El, practic, a învățat să cânte la chitara lui taică-meu. Lucram împreună pentru festival. Cum spuneam, am băut cafeaua și am stat puțin de vorbă. Era cam îngrijorat că nu prea se vândusera biletele. Adusesem o grămadă de personalități din afara țării”.

Ora 10:00, Marius Iepan: „Dupa ce am băut cafeaua am plecat cu Teo la Hotelul «Minerva», unde am stat de vorbă cu artiștii. Am luat masa de prânz cu Carl Palmer, după care l-am dus înapoi la hotel, iar noi ne-am îndreptat spre Sala Polivalentă să asistăm la repetițiile pentru sunet”.

Ora 12:30, Teo Peter Jr.: „Am reușit să ne vedem chiar în ziua de dinaintea morții sale. Conjunctura a făcut ca el să fie coproducător al Festivalului «Rock in my heart», iar eu, alături de colegii mei de la formația Altar, am susținut un recital în prima zi a festivalului, pe 3 decembrie 2004. Ne-am întâlnit la Sala Polivalentă la prânz, cu ocazia conferinței de presă. Era mulțumit de faptul că reușise să-l aducă pe Carl Palmer în România. Am stat de vorbă vreo jumătate de oră cu ocazia probelor de sunet. M-a întrebat dacă îmi place ce văd, cum arată scena si echipamentele. Reușise sa aducă cele mai performante echipamente de sunet și lumini care se văzuseră până la acea oră în România”.

Ora 16:00, Marius Iepan: „Am ajuns la Sala Polivalentă, iar eu m-am dus să văd cum merge partea tehnică, în timp ce Teo a stat de vorbă cu artiștii. Am mers repede să cumpărăm ceva de mâncare si am luat masa împreună cu cei din echipa tehnică. După, am ieșit în hol să vedem dacă s-a strâns ceva lume pentru festival”.

Orele 19:00-20:00, Teo Peter Jr:  „Ne-am revăzut seara, a venit în culise înainte sa intrăm pe scenă, să ne întrebe dacă e totul OK și dacă suntem pregătiti. Am glumit între noi, ne-a spus vreo două bancuri noi, așa cum făcea întotdeauna în back-stage-ul concertelor. Apoi, am intrat pe scenă”.

După recital, merge să felicite pe toată lumea. Spune încă o dată ce mândru este de fiul lui și glumesc ca întotdeauna, iar apoi, ca să-l șicaneze, Teo Jr. îi cere din nou medalionul de aur în formă de chitară bass pe care îl are la gât și la care ține foarte mult. „I-l ceream de fiecare dată când ne întâlneam, întotdeauna în prezenta prietenilor, ca să ne amuzăm de el, să vedem ce mai zice, cum încearcă să se eschiveze, dar și cum e încurcat. Stiam ca vrea să mi-l dea, dar amâna momentul. Din păcate, în acea seară noi am mai avut un concert programat într-un club din București, așa că a trebuit să ne grăbim să plecăm. Am rămas înteleși că ne vedem mai târziu la o bere în noapte, dupa ce terminăm noi concertul de club și se încheie și prima zi a festivalului. Sau, dacă nu, să ne vedem a doua zi… Am terminat târziu concertul și, fiind prea obosiți, am renunțat la ideea de a mai merge la cheful cu artiștii participanți la festival”.

Ora 23:00. Sfârsitul festivalului.
Mulțumit ca evenimentul a ieșit ca pe roate, artistul iese sa sărbătorească la un restaurant din București, alături de tovarășii săi și de artiștii invitați. Fără să știe că „sărbătorea” de fapt ultimele clipe din viața lui…

Berti Barbera, prietenul lui Teo Peter si ultima persoană care l-a văzut în viață: „Mi-a solicitat sprijinul în acest festival, pentru că eu îi cunoșteam pe artisti, si mi-a făcut mare plăcere, fiind vorba de un festival de acest nivel. După ce s-a terminat evenimentul, ca de obicei, oamenii buni fac o obisnuință ca dupa o muncă, un concert, o reușită să meargă să sărbătorească. Așa că am fost cu toții la un restaurant pe undeva prin zona Piața Gemenii. Acolo, eu stăteam la masă în partea dreaptă cu o parte din invitați, iar între mine și Teo mai era cineva, care stătea de vorbă cu alți invitați. Deși am fost împreună, în seara aia nu am apucat să schimbăm două-trei vorbe. Eram înca obosiți și, la un moment dat, Teo îmi spune: «Măi, noi am stat toată seara la masă și nu am ciocnit nici un pahar cu vin!». L-am aprobat, spunându-i că eu am băut vin roșu, iar el vin alb. Si că, dacă mai luăm acuma ceva, e posibil să nu ne priască, așa că cel mai indicat ar fi să mergem să ne odihnim”.

4 decembrie 2004, ora 2:00 noaptea.
Se face târziu, însă Teo Peter refuză invitația vărului său, care tot insista să-l ducă acasă. Îi spune acestuia că vrea să mai stea vreo oră și că o să ia un taxi după. Pe la ora 3:00 pleacă cu Berti Barbera cu un taxi. Hotărăsc să-l lase întâi pe Berti și după aceea pe el.

Marius Iepan: „După cum spuneam, am stat cu Teo toată ziua. După concert, am mers la un restaurant cu câțiva prieteni și cu invitații să sărbătorim și am stat până mai târziu. Pe la ora 2:00 noaptea, eu i-am zis să îl duc acasă, dar a zis că mai stă. Am tot insistat să-l duc, mai ales că stăteam foarte aproape unul de altul, dar m-a tot refuzat. Nu a vrut sub nici o formă. A zis că el mai stă vreo oră și că o sa ia un taxi. Cum e și cu viața asta când te trage ața…”

Ora 3:00 dimineața.
Berti Barbera: „Am hotarât că vom lua împreuna un taxi spre casă. Am stabilit că mă lasă pe mine întâi, dupa care ajunge și el. În taxi, el era pe locul din față, iar eu în spate. Se tot întorcea și mă întreba dacă a fost reușit spectacolul. L-am liniștit și i-am spus că nu e cazul să-și facă atâtea griji, deoarece chiar a fost o seară reușită, că e bine că mergem să ne odihnim, iar mâine s-o luam de la capăt. Mai aveam atâtea de făcut, și ziua următoare chiar se anunța una aglomerată. Când am ajuns la mine acasă, am coborât, nu înainte de a-i strânge mâna și a-i spune «Somn ușor!», neștiind că el o să doarmă foarte mult”.

Ora 4:00-4:30 dimineața.
Taxiul ajunge acasă la Berti Barbera. Acesta îi urează lui Teo „somn ușor”, după care coboară. Teo ramâne în mașină și, conform traseului, ar fi trebuit să meargă și el spre casă, undeva prin cartierul Tei. Își amintește însă că a rămas la el telefonul unui partener de afaceri italian. Așa că se întoarce la Casa Vernescu să lase telefonul. De acolo, cheamă un alt taxi să îl ducă acasă.

In aceste momente, pe străzile pustii ale Bucureștiului, venind spre punctul de intersecție, Christopher R. VanGoethem, comandantul Detașamentului Pușcașilor Marini de la Ambasada SUA la București o conducea acasă pe amanta sa, Ilse Wenworth, fiica unui oficial al ambasadei. Cei doi au petrecut împreună toată noaptea prin câteva cluburi de fiţe în care mai mulţi martori l-au văzut pe Vangoethem consumând alcool. Mai exact, cinci beri şi un pahar cu vin.

VanGoethem s-a urcat la volanul maşinii sale de teren Ford Expedition pentru a o duce pe Ilse acasă. În aerul rece al zorilor unei nopţi de iarnă, Vangoethem se grăbeşte spre destinaţie. Jeep-ul său trece ca o nălucă pe strada Polonă şi, la intersecţia cu bulevardul Dacia, intră în plin într-un taxi căruia trebuia să-i acorde prioritate. Impactul a fost devastator. Taxiul în care se afla Teo Peter se răstoarnă de patru ori şi se izbeşte de un stâlp. Artistul moare pe loc, în timp ce şoferul Marian Chiru scapă miraculos, doar cu câteva leziuni.

LEGEA ROMÂNEASCĂ, NEPUTINCIOASĂ…
Potrivit polițiștilor, cetățeanul american circula pe Strada Polona, iar când a ajuns în intersecția menționată, nu a respectat semnificația indicatoarelor „Stop-oprire la intersecție„, care funcționau, la acea oră, pe culoarea galben intermitent. A pătruns cu toată viteza în Bulevardul Dacia. Taxiul, o Dacia 1310, a fost lovit în plin, în partea dreaptă, și proiectat pe trotuar, într-unul din stâlpii aflati în acel loc.

Soferul taximetrului este transportat de urgență la spital, cu plăgi faciale multiple. La scurt timp medicii anunță că viața taximetristului este în afara oricărui pericol. Potrivit Poliției Capitalei, etilotestul făcut cetățeanului american arăta o valoare de 0,09 miligrame/litru alcool pur în aerul expirat. Christopher R. VanGoethem, în vârstă de 31 de ani, a fost trimis imediat în SUA, la baza militară din Virginia de care aparținea.

Familia și prietenii sunt anuntțați de tragedie. Nu le vine să creadă că prietenul și tovarășul lor nu mai este…

Ora 6:00, dimineața
Marius Iepan: „Pe la 6:00 dimineața  m-a sunat unul dintre tehnicieni să mă anunțe că a murit Teo. Eu am crezut că visez, așa că după ce am răspuns am închis telefonul si m-am culcat la loc. M-a sunat din nou și abia atunci mi-am dat seama că era adevărat. Nu îmi venea să cred. Nu puteam să cred”.

 Ora 8:30 dimineața
Teo Peter Jr.: „M-am trezit dimineața și eram la duș când a sunat telefonul. Am răspuns, era Costi Cămărășan (fostul său coleg de la Compact), care mi-a spus de grozăvia întâmplată. El fusese anunțat de Leluț Vasilescu (toboșarul formației Compact), care nu avea numărul meu și, în încercarea de a-l afla, îl sunase pe Costi. Am rămas fără reacție, întelegeam ce-mi spunea Costi și parcă nu întelegeam… un moment m-am gândit că încă mai dorm și este un vis. Din păcate, era realitate. L-am anunțat pe colegul de cameră ce se întâmplase. Foarte repede a sosit și Marius Iepan, un văr de-al tatălui meu, care și colabora cu el în organizare, și m-a luat cu mașina. Am mers la Poliție, unde ne-am întâlnit cu Leluț Vasilescu și cu Adi Ordean (fost chitarist la Compact). Am înțeles că acesta din urmă fusese primul anunțat dintre cei care îl cunoșteau pe Teo. Am primit de la Poliție ce se găsise asupra tatălui meu după accident. Mi s-a părut ireal tot ce se întâmplă. Portofelul, actele, medalionul pe seama căruia glumeam, pătate cu sângele lui Teo… Am aflat că Teo stătuse pâna pe la vreo 3:00 noaptea cu artiștii, după care a plecat cu un taxi (Cris Taxi) spre casă, împreună cu Berti Barbera. L-a lăsat pe acesta acasă, iar el și-a continuat drumul. Apoi taxiul în care se afla el a fost lovit de mașina ambasadei, iar Teo a murit”.

Proteste

Taximetristul a scapat, iar ulterior a refuzat sa se deplaseze la proces în SUA ca să depună mărturie. Pușcașul marin a fost achitat de Tribunalul american, iar toate demersurile facute de familie și de autoritățile române pentru a-l aduce în fața unui proces adevărat au eșuat. Autoritățile române nu au inițiat nici un demers pentru a reglementa cadrul legal, în prezent fiind posibil oricând ca tot ceea ce s-a întâmplat în cazul lui Teo Peter să se repete.

Ca urmare, câteva zeci de oameni au protestat în faţa fostului Consulat american la Cluj, iar alte sute de persoane la Bucureşti şi câteva zeci de români s-au adunat în faţa Ambasadei României din Washington DC. A fost un eveniment tragic pentru familie şi pentru scena artistică, a fost o situaţie înjositoare, denigratoare şi ignorantă pentru noi ca naţie, iar omul de rând nici nu a înţeles gravitatea situaţiei şi importanţa de a lua atitudine pe moment.

Teo iubea mult viața

Teo iubea mult viața și s-a bucurat de ea. Din păcate, a plecat mai repede decât ar fi fost firesc. Sigur, Dumnezeu hotărăște când și cum plecăm fiecare din lumea asta. Este însă trist că aceia care ramân aici și ar trebui să-și asume responsabilitatea pentru faptele lor nu o fac.

Ora 10:00 dimineata
Berti Barbera: „A doua zi, pe la ora 10:00 dimineața, m-a sunat un prieten să-mi spună că a murit Teo. Într-o primă fază, am crezut că respectivul face o glumă, dar mi-am dat seama că astfel de glume nu se fac. Am rămas șocat. La început, mi-am făcut mustrări că nu l-am ținut mai mult de vorbă în taxi. Poate așa, mă gândeam eu, l-aș fi salvat. Abia după câteva zile mi-am dat seama că nu avea cum să se întâmple accidentul acolo dacă el venea cu taxiul dinspre mine. Apoi, l-am văzut la știri și pe taximetrist și mi-am amintit că nu era același cu cel din mașina cu care plecaserăm noi. Deci Teo luase un alt taxi.
 
A fost un om care oriunde cobora, în orice oraș, pe orice stradă, se găsea cineva să-l salute. Era o companie plăcută, care te ajuta, un om plin de umor, râdeam non-stop, ne aruncam ironii, miștourile erau la ordinea zilei. Râdeam, povesteam… Eu l-am apreciat foarte mult pentru calitatea lui umană, iar eu, când eram mai tânar, eram pur si simplu fascinat de experiența acestor oameni. Teo mi-a fost un prieten drag, iar sentimentul pe care îl am și acum este unul de nedreptate. Dacă puteam să fac ceva, făceam, dar îl port în suflet și asta e cel mai important. Teo s-a dus, iar eu îi păstrez o memorie frumoasă”.

Ultimul drum

Teo Peter a fost îngropat pe 7 decembrie 2004 în cimitirul din Mănăștur (al cărui deal urcă spre Zorilor). La ceremonie au participat sute de oameni, dar formația a avut, in această zi tristă, 22 de milioane de membri, după cum a spus unul dintre cei trei preoți care au oficiat slujba. Fani vechi ai celor de la Compact, dar și puști care știu muzica trupei de puțină vreme, oficialități și chiar galeria Universității Cluj au umplut Cimitirul Mănăștur. La inmormântare au venit mulți dintre colegii de breaslă ai lui Teo: membri ai grupurilor Semnal M, Celelalte Cuvinte, Cargo, Desperado, Riff, Krypton, precum și o serie de oficialități locale. Printre cei prezenți s-a numărat și ambasadorul Statelor Unite la București, Jack Dyer Crouch II însoțit de un bodyguard.

Mormântul lui Teo se află la 10 metri distanță de mormântul lui Iuliu Merca – voce, chitară, Semnal M, plecat dintre noi pe 27 iulie 1999.

TEO PETER – nume naștere: Teofil Peter
DATA ŞI LOCUL NAŞTERII:
11 aprilie 1954, Cluj-Napoca
DATA ŞI LOCUL MORȚII:
4 decembrie 2004 / 50 de ani, București
CAUZA DECESULUI:
politraumatism / accident de mașină
A FOST:
muzician

 

jurnalul.ro, stripes.com

4 gânduri despre “Teo Peter, un zbor de artist frânt intr-o tragedie rutieră

  1. Pingback: Cum sa faci afaceri in taxiuri. Prima parte, capitolul unu. Nerecomandat taximetristilor. | Academia de Taxi

  2. Pingback: Cum sa faci afaceri in taxiuri. Prima parte, capitolul unu. Nerecomandat taximetristilor. | Blog de Taximetrist

  3. Pingback: Mulțumim, 'murica!

  4. Pingback: Au murit azi, 4 decembrie | RIPVIP.wordpress.com - Moartea Celebritatilor

Lasă un răspuns

